Monday 2 March 2015

Apu mágnese

Lelkendezve újságoltam miket csináltam és miket tanultam. "Apu képzeld, tudtad azt hogy a villanymotorral áramot lehet generálni ha a forgórész helyére egy mágnest teszel?" Nevetett. "Nem mondod?"
Van rajta két szám: 20-6170 és 6/1
Ha tudja valaki milyen mágnes ez kérem jelezze.
Elkezdtem összerakni a garázsban. Szétszedtem a proszívót kivettem a villanymotort belőle, anyám persze mindjárt aggódni kezdett hogy nehogy tönkretegyem. Azután mágnest kezdtem keresni. Találtam is valamit de azzal csak egy elemlámpa izzóját sikerült egy kicsit megvillantani úgy, hogy a Landánk ablakletekerőjét használtam forgatóként. Azt le lehetett venni úgy hogy utána csak vissza kellett pattintani.
Apám nevetett az igyekezetemen. A szomszédok is átjöttek érdeklődni miket csináltam. A Sipőcz jani egyszer csak odaszól apámnak: "Te ez újra feltalálta a generátorunkat..." s nevezett. S mindjárt rám is szólt: "Várj csak, mindjárt hozok neked egy jobb mágnest." Elment majd egy pár perc múlva visszajött egy kör alakú valamivel. "Na ezzel próbáld meg, de ne kézi tekerővel hanem fogd bele a fúrógépbe a tokmányba egy csavarral és azt nézd meg mit művel..." S nevettek.

 

Megcsodáltam a dolgot. Kerek volt valami furcsa rombuszokkal az oldalán. Fogtam egy másik mágnest és megvizsgáltam vele. kiderült hogy ellentétes pólusokkal egy alumínium házba bele van foglalva hat darab mágnes. érdekes módon a lapos oldalai is polarizálódtak. Nem csak az oldala volt minden második mágnes ellentétes polaritással. Nagyon erős mágnes volt. A szöget már 15 cm-ről magához rántotta.
Összeraktam a fúró tokmányába és bedugtam a mágnest a porszívó motor belsejébe. Ahogy elkezdtem nyomni a fúrógép gombját ragyogó fényár öntötte el a garázst majd az égő egyszercsak kiégett. Mindenki nevetett. "De apu akkor gyakorlatilag akkor csinálunk magunknak áramot amikor akarunk."
Erre kicsit elkomorodott a hangulat. Nem romlott el, mindenki mosolygott, de lassan szétszéledtek. A Sipőcz azt mondta tarsam meg a mágnest. Amikor kifordult az utcán távolabb tőlem odafordult apámhoz: "Nem mondtad még el neki?" "Á... Hagyjad még. Hiszen gyerek. Hadd játsszon."
Később rákérdeztem mi volt ez, mert hallottam. Apám akkor elmondta. Elmondta azt hogy van egy csoport akik megölik vagy elhallgattatják azokat akik ilyesmiről beszélni mernek. Rájuk szállnak és nem hagyják őket békén addig amíg fel nem adják vagy el nem pusztulnak.
Nagyon elszomorodtam. Tudtam hogy akkor ezen változtatni akarok. És elkezdődött életem legszomorúbb kálváriája, megpróbáltatása. Persze már akkor is voltak visszatérő emlékeim. Tudtam hogy ezt én angyon is jól tudom. És elmondtam apámnak megint mi a tervem. A gyilkosokkal fogom kezdeni és kiveszem a kezükből a fegyvert majd utána ha ez kész akkor megcsináljuk, és lesz saját széerőművünk, meg villanyt csinálunk magunknak és nem fizetünk senkinek érte.
Apám akkor azt mondta, hogy rendben van. De addig is elteszi nekem. Mondtam hogy olyan helyre tegye ahol majd megtalálom de nincs annyira szem előtt. Másnap mutatta hol van. "Ide raktam." Jót nevettem. A garázsajtó súlyozásának "álcázta". Jó neház volt egyébként is megfelelt acélra és a többi vas közé szépen odaillett.
Ez kb 30 éve történt. Pár napja találtam meg az "elrejtett" mágnest. Pontosan úgy ahogy apám akkor mondta. "Nézd! Itt van. Majd ha mágnest fogsz keresni azért hogy generátort építs akkor megtalálod itt."
Mágnest kerestem generátorépítéshez. És eszembe jutott. Visszaért ez az emlékeztető. Apám amikor eladta a Ladánkat roncsnak, azért még az ablakletekerőt is leszedte. Azt is félretette több más emléktárggyal is. Csak ő nincs már. És már akkor is tudta hogy ő nem lesz már itt. Szerintem az Öreg megmondta neki.
---
Ma eszembe jutott egy másik emlék is. A Kertes Józsi bá kérte a segítségemet hogy hogyan rejtsék el az ultrahangos jeladókat és követőket. Azonnal tudtam hogy ellenünk akarják felhasználni, de el kellett játszanom hogy nem emlékszem és segítettem neki. A villanyvezetékek oszlopaira szereltük őket a fába, betonba. megmutattam hogyan kell ugyanolyan színűre festeni a takarót és hogyan kell belevésni a faoszlop belsejébe. Olyan áramlopókat építettünk hozzájuk ami kábel nélkül wireless táplálta a jeladót. "Az öreg röhögött. "Nagy franc vagy te öregem." És csak röhögött. Én meg csináltam miközben tudtam hogy mindezt ellenem és elsősorban ellenem akarják használni. Azok a patkányok kérték asegítségemet akik meg akartak ölni mindenáron, csk épp nem sikerült nekik.
Nos ez a szarházi már nem röhög. A jeladók még mindig ott vannak. Azóta ugyan fejlesztették őket kisebbek lettek, meg áthelyezték őket, de ott vannak. Lehet hogy van egy két régebbi is. Azért örülök annak hogy sok ezek közül a tetű közül már megdöglött.
Persze ugyanakkor azt is tudom hogy mindenki valakinek a valakije. De nem érdekel. Aki ujjat húzott velem az fizetni fog méghozzá az életével. Előbb vagy utóbb, de fizetni fog.

4 comments:

Anonymous said...

Szép történet ez, bármilyen szomorú is.

A mágnesről ennyit sikerült kisilabizálnom technikai analfabéta voltom miatt: egy lendkerék, 20-6170 a sorozatszáma (Jawa Mustang). A 6/1 szerintem vagy a lyukak számát, vagy a benne található mágneseket jelöli. Viszont ha rájössz, hogy mi micsoda, örülnék ha megírnád :)

Sound said...

utánanéztem a jawa motoroknak, de nem jöttem rá hogy annak része lehetett-e vagy sem. Ha igen akkor lehet hogy az áramgenerátor része volt abban is de nem találtam arről ábrát. Még körülnézek.
köszönöm a hozzászólást. A történet az történet mégha szomorú is.

Sound said...

Megvan tényleg áramgenerátor és tényleg Jawa motorhoz tartozik!!!
Hihetetlen hogy hosszú évek óta minden háztartásnak rendelkezésére áll a lehetőség hogy akár egy szobabiciklin megtermelje a saját áramszükségletét, agy egy mini szélerőművel és mégis a nukleáris reaktorokkal akarjuk termelni az áramot ami mérgezi a vizet amit megiszunk.
Csak az ember lehet ilyen ostoba tahó. Az állatok nem csinálnak ilyet.
Itt egy link:
http://auto-motor.vatera.hu/motor_robogo_quad_alkatresz_felszereles/motorvillamossag/onindito_generator/jawa_mustang_ideal_gyujtas_alloresz_forgoresz_2041324646.html

Vagy itt egy másik:
http://kremenchug.pol.olx.ua/obyavlenie/generator-izh-12v-ID85AZf.html

Sound said...

S közben szétszedtem a porszívót is ami azóta tönkrement, és rájöttem hogy nem ez volt az a villanymotor, mert ez túl kicsi. Nem fér bele. Szóval akkor ez valami másik emlékeztető talán. valaki? :-)